Niniejsza galeria zdjęć jest uzupełnieniem do artykułu Jak fotografować zimą.
Poradnik w pigułce – 59 zdjęć obrazujących różne aspekty błędów i jak ich unikać podczas wykonywania zdjęć zimą.
Fotografowanie zimą jest cool! :)
Zimą wszystko wygląda inaczej. Zwykła droga, zwykły krajobraz stają się ciekawe i niezwykłe
Ciekawe zdjęcia zimą? Oczywiście! Wystarczy tylko pomysł i odważna modelka :)
Ruch jak zwykle uatrakcyjnia. Zimą zwłaszcza. Jednak by uzyskać efekt zamazanego tła potrzebny jest nieco dłuższy czas naświetlania (np. 1/60 s), co w ostrym słońcu na śniegu może spowodować przepalenia kadru (jeśli nie posiadasz filtra szarego lub odpowiednio wysokiej przesłony). Wybierz dzień pochmurny.
Poprawny balans bieli podczas fotografowania zimą jest szczególnie ważny, bo każdy wie, że śnieg powinien być biały. Inny kolor jest zwykle nienaturalny - niebieski śnieg?
O ileż lepsza jest fotografia, gdy nie razi niebieskim śniegiem.
Niebieski zafarb śniegu, to wynik błędów w działaniu automatycznego balansu bieli w aparacie. Trzeba to ręcznie korygować lub poprawiać później przy obróbce zdjęcia.
Śnieg jednak nie zawsze musi być biały. Np. przy zachodzącym słońcu nabierze ciepłych odcieni.
Automatyka aparatu potrafi popsuć wiele aspektów jednocześnie - za ciemno i za niebiesko
Czy takie zdjęcie nie wygląda lepiej? Biały śnieg i prawdiłowa jasność zdjęcia
Zimą baw się śniegiem. To proste, a można uzyskać ciekawe efekty - zdjęcie wykonane pod słońce.
Zabawa śniegiem i już staje się ciekawiej. Piękny, intensywny błękit nieba, kolory ubrania i biel zimy. Co za optymistyczna fotka! ;)
Zabawa na śniegu, inny kadr - niski punkt widzenia, wiele planów, akcent kolorystyczny - wszystko na tym jednym zdjęciu
Czarnym obiektom mówimy "NIE". Na białym śniegu osoba ubrana na czarno najczęśćiej zleje się w jedną plamę lub spowoduje przepalenie jasnych miejsc ze śniegiem.
Zdolność aparatu do pokazania szczegółów jednocześnie w bardzo jasnych miejscach i ciemnych określa rozpiętość tanalna. Im wyższa tym lepiej. Niestety aparaty miewają z tym problem, dlatego czarny obiekt na białym tle to kłopot.
Znowu jakaś czarna istota na śniegu - nic ciekawego :) Unikaj tego!
Fotografujemy zimą. Nie boimy się mrozu. Szukamy ciekawych ujęć na śniegu.
Na nartach też jeździmy z aparatem. Chciaż tak wozić nie polecamy, chyba, że umiecie bardzo dobrze jeździć. Inaczej może być kłopot - wywrotka źle wpłynie na aparat i na nas samych także (obiektyw w brzuchu :).
Fotografowanie ruchu zawsze jest dobrym tematem. Zimą w puchu jeszcze lepszym! Zdecydowanie krótki czas migawki (np. 1/1000 s) zamraża ruch.
Niepoprawny balans bieli oraz zbyt mała jasność to główne bolączki zdjęć zimowych robionych na ustawianiach automatycznych
O ile lepsze jest takie zdjęcie, nieprawdaż? Nausz się czytać i wykorzystywać histogram, bo na ekranie aparatu nie wszystko dobrze widać zwłaszcza w ostrym słońcu - nie ocenisz dobrze zdjęcia.
Histogram pomaga ocenić poprawność zdjęcia. A nie jest to tajemna trudna wiedza. Na tym zdjęciu oprócz śniegu, mamy jeszcze kadr pod słońce, co dodatkowo nakazuje zwykle dokonać korekty na plus.
Po korekcie jasności (prawidłowy histogram dotyka prawej strony i sięga też lewej - poprawna jasność i kontrast) oraz odniebieszczony śnieg - czy tak nie lepiej? :)
Naucz się czytać histogram. To nic trudnego. Powinien on opierać się o prawą stronę, a także dotykać lewej (zajmować cały obszar ramki). Zdjęcie za ciemne.
Histogram prawidłowy, prawidłowa jasność zdjęcia. W dodatku przeróka na fotografię czarno-białą dodaje uroku. Kolory nie wnosiły nic interesującego.
Poprawne kadrowanie obowiązuje nie tylko zimą - człowiek w tzw. mocnym punkcie kadru, kilka planów (żeby zdjęcie nie było płaskie). Dodatkowo wykorzystanie kolorystyki - czerwona kurtka przyciąga wzrok.
Fotografowanie pod słońce pokropionym obiektywem - dużo brzydkich białych plamek. Podobnie będzie, gdy spróbujesz fotografować wieczorem padający śnieg z włączoną lampą błyskową.
A tak wyglądają zdjęcia po wyjście z ciepłego pomieszczenia, gdzie aparat zaparował. Jeszcze długo po tym dochodzi on do siebie, a zdjęcia mają charakterystyczną mgiełkę w centralnej części.
Tak będą wyglądały Twoje zdjęcia, jeśli wejdziesz z zimnego do ciepłego pomieszczenia. W najlepszym wypadku zaparuje obiektyw. W najgorszym - zniszczysz aparat.
Zdjęcie zrobione około południa. Zimą słońce jest nisko, długie cienie, brak ostrych kontrastów. Latem takie kadry uzyskasz tylko rano lub wieczorem. Niestety, przepalone obszary śniegu - brak szczegółów!
To samo zdjęcie zimą około południa. Różnica? Uratowane przepalenia śniegu - widać szczegóły faktury śniegu na polu zamiast brzydkiej białej plamy.
Tak wygląda podgląd przepalonych obszarów kadru (wszystko co czerwone, to prześwietlone miejsca). Podgląd ustawiony w programie graficznym do obróbki zdjęć. Ale niektóre aparaty też mają taką funkcję (przepalenia migają) ostrzegania o złym naświetleniu.
Na prześwietlonym śniegu nie widać żadnych szczegółów. Należy skorygować ekspozycję na minus lub fotografować w RAW-ach. Wówczas udaję się to jeszcze uratować w komputerze (ale nie zawsze! zbyt mocnych przepaleń nawet RAW nie uratuje)
Uratowane prześwietlenia dzięki poprawce zdjęcia RAW w komputerze
Zdjęcia ze słońcem w kadrze wymagają dużej przesłony (wysoka liczba), bo wówczas słońce staje się mniejszym punktem (gwiazdką) a nie rozległą białą plamą i zwykle korekcji ekspozycji na plus! Do tego ruch, dynamika, kolor, szeroki obiektyw i mamy dobre zdjęcie!
Kolejne zdjęcie ze słońcem w kadrze. Wyszło świetnie. Ale jeśli będziemy mieć chmury lub mgłę, to słońce zamiast małego punktu będzie wielką przepaloną białą plamą.
Łączymy wiedzę - zdjęcie pod słońce i na śniegu. Poprawna ekspozycja, poprawny balans bieli, a przy okazji interesujący, przyciągający uwagę motyw (kobieta w bikini na snowboardzie) czyni zdjęcie elektryzującym :)
Pokaż skalę gór. Człowiek lub inny obiekt o znanej wielkości na tle gór. Do tego akcent kolorystyczny, żeby nam się człowiek w kadrze nie zgubił. Kadr ze szczytami gór nie pokazuje tak skali, jak z uciętymi szczytami.
Ucięcie szczytów gór pozostawia domysł, jak wielkie muszą być te gór - efekt skali.
Inny przykład na pokazanie ogromu góry. Wbrew pozorom dasz odczucie wielkości góry, gdy nie pokażesz jej całej. Porónaj z drugim zdjęciem.
Góra bez końca (bez szczytów) stwarza wrażenie ogromnej.
Zimą fotografuj detale - są inne niż latem, ciekawsze. Nawet tak proste, jak kawałek zmarzniętej roślinki.
Śnieg jest biały i taki powinien pozostać na Twoich zdjęciach. Koryguj balans bieli lub ewentualnie ratuj i poprawiaj w komputerze.
Biały śnieg, kolorystyczne akcenty. Jedna z zasad mói, że wzrok i uwaga odbiorcy wędruje do punktów jasny i do pewnych kolorów (np. czerwonego). Dzięki temu przyciągniesz uwagę do obiektu, który chcesz pokazać.
Kadruj krajobrazy zgodnie z ogólną zasadą (nie tylko zimową ;) - najlepiej gdy znajdziesz trzy plany (tu: blisko choinki, dalej chata, najdalej góry). Wóczas zdjęcie nie jest płaskie.
Zimą używaj koloru, jako akcentu na jednolitym tle. Umieszczaj go w mocnym punkcie kadru. Na zdjęciu Redaktor Naczelny autor poradnika :) (Foto: G.P.)
Zimą używaj koloru, jako akcentu na jednolitym tle. Wyróżnisz postać, przyciągniesz uwagę.
Tu także jest kolor na prawie monohromatycznym tle
Kolorowe punkty - krzesełka kolejki przyciągają wzrok. Przejaśnienia na niebie także.
Tak chyba lepiej niż czarne stroje narciarzy? :)
Grafiki na deskach snowboardowych są różnorodne. To dobry gadżet do uatrakcyjnienia portretu aktywnego obywatela.
W cieniu zbyt niebiesko - popraw balans bieli podczas fotografowania lub, jeśli już za późno, skoryguj to w programie graficznym w komputerze
Unikaj takich sytuacji, jeśli nie potrafisz sobie poradzić z niebieskim zafarbem śniegu w cieniu.
Zdjęcie wykonane koło południa (czyli w porze latem niepolecanej). Zimą słońce nie jest tak wysoko. Do tego lekka zamieć i jakiś głóny obiekt. Gotowy przepis na zdjęcie, które ma coś w sobie, chociaż zrobione prawie pod domem.
Jak poprawnie zrobic takie zdjęcie? Jasno, biało, obiekt w mocnym punkcie, obiekt bliżej i wyraźniej (chociaż czarny), kadr prosty :) Fotka ujdzie...
Jakie i ile można zrobić błędów na jednym zimowym zdjęciu? Krzywy kadr, obiekt w centrum kadru, obiekt za daleko, jakiś dodatkowy obiekt (druga osoba) lekko czerwony z tyłu odciąga uwagę, za ciemno, szaro i buro. Ufff!
Portret zimowy - się dzieje! ;)
Zwykłe drzewo zimą jest niezwykłe. To dlatego lubimy i powinniśmy fotografować zimą by urozmaicić swój album ze zdjęciami
Znowu dość zwykła okolica - po prostu góry. Dzięki kilku zabiegom (b&w, ludzie, pod słońce), a przede wszystkim zimie mamy coś lepszego!
Przejdź do artykułu Jak fotografować zimą.